Jumaat, 30 Mac 2012

ACARA SANTAI BERSAMA PETRONAS

Bersama Naib Presiden Petronas, Datuk Medan.

Bloger diraikan dalam jamuan hi-tea di Hotel Impiana, Kuala Lumpur

Saya mengambil peluang bergambar di Menara Berkembar Petronas bersama Bloger Hambali Latif dan Pegawai Petronas, Faizal.

Assalamualaikum.

Tanggal 27 Mac lalu, Petronas telah mengundang beberapa penulis blog (blogger) dari Pantai Timur dan beberapa teman blogger lagi dari Kuala Lumpur.

Apa yang saya faham, Petronas menganjurkan program sedemikian adalah bagi mendekatkan syarikat petroleum gergasi itu dengan penulis blog - satu pengiktirafan terhadap penulis blog di negara ini. Saya percaya, acara pertemuan itu walaupun agak santai, tetapi matlamatnya tercapai - sekurang-kurangnya pegawai kanan Petronas dalam mengenali bloger yang ada di Pantai Timur dan pada masa yang sama, mereka akan lebih dekat dengan penulis blog ini.

Jarang sebenarnya, sebuah syarikat, apabila membelanjakan tiket penerbangan pergi-balik dan kemudahan hotel yang mahal tidak menuntut apa-apa daripada mereka yang diraikan itu. Dalam konteks kewartawanan (berdasarkan pengalaman saya selama 20 tahun lebih), selalunya, apabila berlaku acara sedemikian, maka mereka diminta (atau diharapkan) menulis mengenai mereka.

Namun, dalam konteks acara Petronas bersama bloger ini, ia tidak berlaku begitu. Hari pertama saya dan beberapa peserta lain tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, kami disambut oleh kakitangan Petronas.

Setibanya di hotel penginapan iaitu Hotel Impian, di tengah-tengah kota Kuala Lumpur (Di tengah-tengah kawasan segi tiga emas negara), kami disambut lagi dan diraikan oleh Pegawai Petronas. Kadangkala, terdetik di hati saya, Petrona sini mahukan apa dari kami di sebalik program ini.

Sebelah petang, kami dibawa melawat menara KLCC setinggi 88 tingkat itu. Ia cukup teruja dan saya bertanya kepada pegawai Petronas yang mengiringi kami (Faizal), apakah lagi acara selepas itu.

Faizal menjawab, minum petang dan santai bersama Naib Presiden Petronas, Datuk Medan. Saya masih mencari jawapan di sebalik persoalan yang bermain di fikiran saya. Saya belum temuinya.

Sebelah petang, kami diraikan dalam jamuan minum petang. Dan, selepas hampir dua jam pertemuan itu, baharulah saya faham bahawa Petronas hanya mahu mengenai kami dan mendekatkan diri dengan kami. Hanya itu.

Apa yang sangat berkesan bagi saya melalui program sedemikian ialah Petronas benar-benar berjaya mewujudkan satu hubungan yang sangat baik. Ini kerana, ia berlaku dalam keadaan santai, tidak formal dan kami dapat berbual mengenai apa sahaja perkara dan ia dikongsikan dengan sangat terbuka bersama rakan-rakan dari bloger serta Petronas.

Saya gembira sebenarnya, ia telah menjadi detik pengalaman dan kenangan yang berguna buat saya. Sehingga sekarang, rakan-rakan bloger masih berbicara mengenai acara itu.

Terima kasih Petronas.

Tiada ulasan: